(Blog 4) Just another day not in the office

9 januari 2019 - Dar es Salaam, Tanzania

Hoi,

Weer paar dagen verder. Pas werkdag drie maar voelt alsof ik hier al een maand ben… wat een ervaringen! Als een volleerd Tanzaniaan wring ik me ’s ochtends de Dala Dala bus in, bonk ik twee keer op het raam als ik denk/gok dat ik op mijn bestemming ben en haal mijn flesje water bij Dorah in haar shop. Even kort administratie doen en dan meteen op pad. Gisteren twee groepen bezocht, in de ochtend een groep Masaai vrouwen wonend in een traditioneel dorp. En dan net datgene zien of meemaken wat je als gewone toerist natuurlijk niet lukt.  De huizen van de vrouwen bezocht en uiteindelijk de ‘vergadering’ bij een van de oudere dames thuis. Erbarmelijke omstandigheden, bijna elke vrouw heeft wel een verhaal. Manlief drinkt, heeft vrouw gedumpt, heeft één of meerdere vriendinnen erbij, is getrouwd met 3 vrouwen en vindt haar niet meer interessant, slaat haar, of steelt het spaargeld. Ik probeer het te begrijpen (“zo gaat dat in onze stam”) maar dat lukt me niet. Veel tijd gespendeerd met individuele coaching maar alles gaat ene oor in, andere er weer uit.

IMG_1149

In de middag een totaal andere ervaring, een groep succesvolle vrouwen die –dankzij microkrediet- over periode van paar jaar een goed lopend bedrijfje hebben opgebouwd. Ik heb ze uitgelegd hoe een business plan gemaakt kan worden en volgende week gaan we dit verder uitwerken. Contrast met de vorige groep kon niet groter zijn!

IMG_1138

Vandaag in de ochtend op individueel bedrijfsbezoek geweest (‘outreach’). Eerst een dame bezocht die voornamelijk sieraden maakt en laptophoezen. We hebben onderzocht of (en hoe) we een handeltje met Nederland kunnen opzetten. Ook op bezoek geweest bij een dame die voornamelijk batik kleding maakt. Ook een thuisbezoek bij een vrouw die  Masaai kleding maakt. Bijzonder om zo bij de mensen thuis te komen, ze leven onder zeer armoedige omstandigheden ook in mudhouses maar zijn tevreden met wat ze hebben.

IMG_1164IMG_1177

En vanmiddag weer een bijzondere ervaring. In een sloppenwijk, in de modder en tussen de kippen twee uur lang les gegeven aan grote groep vrouwen.  Wat een simpel lesje in boekhouden leek (omzet -/- kosten = winst) was voor velen nog een brug te ver. Maar voor een kleine groep betekende dit lesje heel veel en ze gaan nu aan de slag met huiswerk om de kostprijs van het product te berekenen. Zo dankbaar, zo gastvrij, zo leergierig… echt bijzonder.

Geld doneren door via de bank wat over te maken of vrijwilligerswerk in het veld… geef mij maar het laatste!

IMG_1201

“When we want to help the poor, we usually offer them charity. Most often we use charity to avoid recognizing the problem and finding the solution for it. Charity becomes a way to shrug off our responsibility. But charity is no solution to poverty. Charity only perpetuates poverty by taking the initiative away from the poor. Charity allows us to go ahead with our own lives without worrying about the lives of the poor. Charity appeases our consciences.”

Muhammad Yunus, Banker to the Poor: Micro-Lending and the Battle Against World Poverty

1. Ans van Luxemburg:
    9 januari 2019
    Wauw, Marcel!! Wat interessant om te zien waar je mee bezig bent. Mooi hoor!!
  2. Marlies:
    10 januari 2019
    Indrukwekkend Marcel!!!
  3. Rogier:
    11 januari 2019
    Wat mooi Marcel en wat een ervaring.
    Heel veel succes en natuurlijk ook plezier daar.
  4. Sjoerd:
    12 januari 2019
    Wat een ervaring Marcel. Wow