(Blog 9) Donaties & shoppen

31 januari 2019 - Arusha, Tanzania

Hoi allemaal,

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de donaties. Totaal ruim 2.700 euro opgehaald, volledig overvallen door het succes van de actie!

Ik wil het geld goed besteden, niet klakkeloos doneren aan de dames en er wel wat tegenover stellen. Ik heb nu een maand met de groepen gewerkt, heb vertrouwen dat het lukt met de ‘group business’ ze hebben alleen geen startkapitaal dus er gebeurt niets. Is overigens al langer een probleem, veel groepen lopen al een paar jaar met een idee rond zonder actie te ondernemen. Dus maandag even snel wat voor de groepen shoppen… liep dat even anders. “Everything is an event” zeggen ze hier vaak in Tanzania en daar is niets van gelogen.

Hoe kom ik aan geld? Pinautomaat toch? Op stap met een chauffeur en na 6 lege apparaten dwars door de stad heen uiteindelijk gelukt om 400,000 TZS te pinnen. Dat is dus ook gelijk het maximum per dag dus dan heb je 160 euro. Snelle rekensom leert me dat ik geen 17 dagen heb om elke dag te pinnen dus plan B gaat in werking. Maar wat is plan B? Overleg met mijn team, wellicht kan ik geld lenen uit de kas van de leningen maar dat mag niet volgens de statuten. Misschien kan iemand het me persoonlijk lenen en dan maak ik het over vanuit Nederland? Maar niemand heeft zoveel geld. Misschien kan ik een mobile payment account openen op mijn telefoon? Geprobeerd maar lukt ook niet want ik ben een buitenlander. Uiteindelijk via een onduidelijk bedrijf MoneyGram een account aangemaakt, geld overgeboekt vanuit Nederland en toen kreeg een collega een sms-je met referentienummer. Vervolgens op pad met de taxi naar een agentschap en een paar uur later het geld cash kunnen ontvangen. Maar waar verstop ik ruim 700 bankbiljetten van 10,000? Mogen jullie raden, tip: stop het niet in je broekzak.

Eerst rijst kopen makkelijk toch? Er zijn talloze winkeltjes waar ze rijst verkopen maar ik wil 800 kilo ineens. Volgens het ‘business plan’ zouden we het bij de rijstvelden moeten kopen want daar is de prijs laag. Maar ik heb even geen zin om 2x3 uur te reizen dus hopelijk kent iemand een winkel waar we lokaal (lees: duurder) de rijst kunnen kopen. Nooit geweten dat keuze van rijst ook zo lang kan duren. Willen we schone rijst, beetje schone rijst of rijst die we zelf thuis nog schoonmaken? Uiteindelijk 16 zakken van 50 kg achterop een motor en met een gehuurde truck vervoerd naar de groepen. Makkie toch?

IMG_1890IMG_1991IMG_1892 (1)

Nu de stoelen en tafels voor de catering groep. Ik heb twee dames meegevraagd want ik weet natuurlijk niet wat ze willen. Ze mogen 50 plastic kuipstoeltjes kopen. Ja en dat is natuurlijk geen gemakkelijke keus. Winkel in, winkel uit (flashback van het shoppen met mijn dochters in Nederland), prijzen onderhandelen veel te duur en dan het vriendelijk verzoek van de dames of ik even in auto wil blijven zitten want als een ‘musungu’ (buitenlander… ik dus) mee naar de winkel loopt gaat de prijs meteen omhoog. Transport regelen we voor de dag erna, wel alvast vooruit betalen en aan bonnetjes doen ze niet.

IMG_1894IMG_1895

Dan mijn grootste uitdaging van de dag. Mijn ultieme beproeving in geduld. Een nieuwe wasmachine voor de groep die een wasserette willen opzetten. Nieuw? Die koop je toch tweedehands? Al die afgedankte wasmachines uit Europa, die staan dus gewoon hier. Ergens ver afgelegen buiten de stad kom ik bij een soort stortplaats terecht. Uurtje rondgelopen maar echt alleen troep. Ik beslis ter plekke dat ik een nieuwe machine wil kopen en word hard uitgelachen. Luxe producten zijn hier schaars dus iedereen weer terug in de taxi nu op zoek naar een wasmachine zaak. Wie kent er een? Bellen, rondvragen, appen…. uiteindelijk na een uur rondrijden in de stikkende hitte een winkel gevonden.  Vanwege het beperkte aanbod zijn ze hartstikke duur maar na lang onderhandelen zijn we er toch uit. Nu nog transport regelen want thuisbrengen nee dat doen ze niet. Ik wil wel een bon op naam voor garantie, gelukt maar wel weer een half uur verder.

IMG_1934 (1)IMG_1935

Voor de vrouwengroep die catering gaat doen wil ik rechauds (foodwarmers) kopen. Zo gezegd zo gedaan? Ik vrees dat ik het antwoord al weet.  Ergens op een onduidelijke plek tweedehands rechauds gekocht die weer als nieuw werden ingepakt. Of waren het nieuwe rechauds in tweedehands verpakking? Ik weet het nu nog steeds niet. 120 eetborden erbij en 5 lepels cadeau.

IMG_1933 (1)

Ik begin het te leren. Het is einde dag nog even "snel" een naaimachine kopen. Beatrice van groep ChemChem wil zó graag zelf kleding maken en dan samen met haar groep de jurken en tassen verkopen. Maar het moet een verrassing blijven. In een snikhete taxi op mijn iPhone naar prijzen gezocht. Ramen dichthouden want die telefoon is goud waard. Die apparaten zijn in Nederland eigenlijk best betaalbaar! Beetje naïef gedacht dus… ze hebben hier geen moderne naaimachines. Even 30 jaar (of langer?) terug in de tijd. Met het voetpedaal aantrappen en één stand om te naaien. Ik wil er graag een motortje bij want dat lijkt me wel zo handig voor de dames. We regelen ter plekke een monteur die het apparaat snel uit elkaar haalt en er een motortje inbouwt. Nu heb ik wat ik zocht, ik ben zo trots wat zullen de dames blij zijn! Wel vergeten te vragen of de dames elektriciteit in huis hebben en laten ze dat nu nét niet hebben. Wat ben ik dom… Naaimachine plus tafel in de auto geladen, ik heb inmiddels een man of 20 om me heen die komen kijken naar dit event. “Musungu” roepen ze weer hard en er werd veel (uit) gelachen.

IMG_1955 (1)IMG_1959IMG_1961

Volgende dag weer nieuwe energie en nu op zoek naar brandhout. Hier kookt bijna niemand op gas en stoken ze hun ketels op hout. Truck geregeld en uiteindelijk een prijs per boomstam kunnen onderhandelen. In het business plan wist ik wat het ongeveer mocht kosten, een boomstam kun je in 8 stukken slaan met een bijl. En die lange stukken weer splitsen in drie dus met elke stam kun je als het goed 24 losse blokken verkopen. Ik koop 120 boomstammen (een weekopbrengst daar) en er worden 6 kerels geregeld om het in te laden in de truck. Klein probleem, truck is te klein dus we moeten uiteindelijk 5 keer op/neer rijden van ene naar andere kant van de stad. Op de markt nog twee bijlen gekocht en we zijn klaar met shoppen!

IMG_2004IMG_2007 (1)IMG_2011

1.5 dag shoppen… ik klaag nóóit meer over te lang in de stad shoppen met mijn twee dochters. Ik realiseer me ook dat ik voor deze boodschappen waarschijnlijk een klein half uurtje nodig zou hebben in Nederland. Op het internet de naaimachine, wasmachine, kuipstoeltjes en rechauds inclusief bezorging thuis. En even door naar de Makro voor rijst en zakken haardhout. In Tanzania kopen is veel leuker… . everything is an event!

Dinsdagmiddag en woensdag op bezoek geweest bij alle groepen. Ik kan met geen pen beschrijven hoe het voelde om deze cadeaus persoonlijk te komen brengen. Gillende Afrikaanse vrouwen die me optillen, omhelzen, zoenen en luid toezingen. Die spontaan beginnen te huilen of gewoon helemaal stil worden en niets kunnen zeggen. Die hun droom ineens werkelijkheid zien worden. Die hoop krijgen dat hun business nu wél gaat lukken. Die me dankbaar zijn voor alle lessen, coaching en persoonlijke steun. Die me even apart nemen en een lang verhaal in het Swahili vertellen waar ik geen touw aan vast kan knopen met vast hele lieve woorden. Die me kleine cadeautjes komen brengen als dank. Die spontaan in een groep hardop bidden voor al mijn vrienden, familie en gezin als dank voor al deze cadeaus en jullie veel gezondheid (en genoeg eten!) wensen. Die meteen na ontvangst terug in de ruimte gaan om met mij het plan weer door te nemen hoe ze dit gaan aanpakken. Die heel graag willen weten hoeveel winst ze nu gaan maken als groep ze moeten het zelf berekenen en ik controleer de uitkomsten. Die al lijsten hebben met orders van klanten voor de rijst. Die meteen een ruimte gaan huren voor de wasserette. Die volgende week hun eerste catering event gaan aanbieden. Die bij een bruiloft nu stoelen kunnen verhuren. En die op de naaimachine (wel zelf trappen en de elektriciteit gaan ze proberen te regelen…) nu zelf kleding gaan maken!  De foto’s vertellen het hele verhaal eigenlijk… en de video’s mag je (als je heel hard wilt lachen) op je gemak bekijken op deze website… zonder commentaar graag!

IMG_2017IMG_1995IMG_1986 (1)IMG_1967 (1)IMG_1962 (1)IMG_1951IMG_1944IMG_1941IMG_1881IMG_2002 (1)

Asante sana voor alle donaties en nu op weg naar huis!

Marcel

1. Marlies:
    31 januari 2019
    In een woord GEWELDIG!!!! Super dat je ons laat zien hoe je het geld besteed hebt! Wat een indrukwekkende maand heb je toch gehad!
    Leuk dat we mee mochten genieten!!!!
  2. Manuela Mendes de Leon:
    31 januari 2019
    Wat een prachtig verhaal!! Dat lees ik nog eens over. Ben er zeer door geroerd. Blij voor je dochters ook ... wanneer ze weer met je gaan shoppen ... liefs Mendes
  3. Ans van Luxemburg:
    2 februari 2019
    Ik ben er helemaal stil van. Wat fantastisch dat je in zo'n korte tijd zoveel voor deze vrouwen hebt kunnen betekenen. Diep respect!!
  4. Michel en maria:
    2 februari 2019
    Geweldig Marcel. Wat heb jij veel goed gedaan. Je mag echt wel trots zijn dat je dit voor elkaar hebt gekregen. Heel erg genoten van je fotos en verhaal.