(Blog 2) Microkrediet vrijwilligerswerk

5 januari 2019 - Arusha, Tanzania

Ik ga als vrijwilliger werken ("volunteering professional") via Projects Abroad als Loan Officer voor Microkredieten. Dit betekent dat ik bedrijfjes ga ondersteunen (kleine ondernemingen gerund door vrouwen) met de financiering, training, coaching en het begeleiden van bestaande projecten. Je moet hierbij denken aan vrouwen met een winkeltje, klein handelsbedrijf of ambacht. Hieronder een samenvatting van de werkzaamheden.

Het microkrediet project in Tanzania is opgezet door Projects Abroad met als doel lokale ondernemers en kleine bedrijfjes te helpen. Je gaat helpen met het opzetten, evalueren en managen van verschillende projecten op lokaal niveau. Veel van deze bedrijfjes hebben advies nodig op verschillende terreinen, zoals de diversificatie van hun producten, productpresentatie en het delen van de beschikbare middelen. Hulp is nodig om de diensten voor ondernemers verder te ontwikkelen en meer mensen te ondersteunen.

Als vrijwilliger begin je vaak bij het ondersteunen van de opstartfase van lokale bedrijfjes. Zo kun je vanaf het begin elke fase begeleiden en zorgen voor de juiste support en training zodat de lokale ondernemers hun bedrijfje goed kunnen managen.

Ik krijg ook de kans om vaardigheden en ervaring op te doen op verschillende gebieden.

• Het evalueren van de behoeften van lokale ondernemers
  • Samenwerken met lokale ondernemers om meer efficient en effectief de dagelijkse werkzaamheden in te richten
  • Expertise gebruiken om medewerkers en vrijwilligers te trainen
  • Eigen initiatief en probleemoplossend vermogen gebruiken om projecten te ontwikkelen, op te zetten en managen
  • Het monitoren van huidige en nieuwe projecten
  • Het ontwikkelen van en bijdragen aan project evaluatie rapporten om te continuïteit tussen vrijwilligers te waarborgen

Werkplan:

- Groepselectie, door middel van individuele interviews en groepsbijeenkomsten

- Trainingssessies over marketing, boekhouding, haalbaarheidsstudie, kredietaanvragen en Engels

- Verzameling van leningaanvragen en evaluatie en selectie van de lening-aanvraag

- Verzameling van wekelijkse aflossingen van leningen.

- Coaching en 'ad-hoc'- support

Op dit moment draaien er ongeveer 80 vrouwen mee in het programma (8 groepen).

Ben benieuwd naar mijn werk!

Marcel

1. Ernest Hoen:
    Succes jongen!
  2. Mama/papa:
    5 januari 2019
    Succes, ben vreselijk trots op jou.
  3. PJ:
    5 januari 2019
    Een waardevolle bijdrage en ervaring!
  4. KB:
    Top!
  5. Astrid van Stek:
    5 januari 2019
    Marcel dit gaat je lukken. Heb het goed daar! En er is vast minder zand dan in Marokko.
  6. Rinus:
    Nice Mars!
    Succes
  7. Arwin:
    Succes Marcel, en veel plezier
  8. Sjoerd:
    6 januari 2019
    Succes Marcel, mooi initiatief van je. Ik blijf je reisblog volgen.
  9. DaanR:
    6 januari 2019
    Succes Marcel, mooie trip!
  10. Bernt:
    7 januari 2019
    Veel succes kerel! Het wederom aanschouwen van de Kili zal je een boost geven 😊. Het werk is dankbaar!
  11. Marlies:
    8 januari 2019